Blar i UiS Brage på forfatter "Wagner, David-Alexandre Thomas"
-
Critical thinking and use of film in Norwegian lower secondary history classrooms
Wagner, David-Alexandre Thomas (Peer reviewed; Journal article, 2019-10)This article examines how Norwegian social studies teachers from lower secondary schools enhance critical thinking when using film in the history classroom. We utilized empirical data from semi-structured interviews with ... -
Digital kompetanse og historieundervisning i ungdomsskole
Kravlen, Veronica Maria Furø (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Denne avhandlingen undersøker bruken av digitale hjelpemidler i historieundervisningen i ungdomsskolen. Hensikten med studien er å se på potensielle virkninger utstrakt bruk av digitale hjelpemidler kan ha på historieund ... -
Film as a gateway to teaching about slavery through historical empathy: a case study using 12 Years a Slave (McQueen, 2013)
Wagner, David-Alexandre Thomas; Dversnes, Torjus (Peer reviewed; Journal article, 2022-06)We have studied how eliciting historical empathy in a class of 13th grade students through using the film 12 Years a Slave (McQueen, 2013) supported their in-depth understanding of slavery in nineteenth-century USA. ... -
Film i historieundervisning: En undersøkelse av ungdomsskolelæreres planlegging av historieundervisning med film
Revheim, Andreas (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker planleggingsprosessen til åtte ungdomsskolelærere i forbindelse med bruk av film i undervisning. Empirisk data ble innsamlet gjennom intervju med lærere fra tre forskjellige skoler i Rogaland. ... -
«Historie med fiktive figurer og overdrevne fremstillinger» - En casestudie som undersøker undervisningspotensialet i bruken av animerte propagandafilmer fra andre verdenskrig i historieundervisningen på ungdomsskolen.
Borgen, Petter Oliver (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvilket undervisningspotensial som ligger i bruken av animerte propagandafilmer i historieundervisning på ungdomsskolen. For å få kunnskap om dette har jeg undersøkt hvilket ... -
«History’s About To Be Overthrown»: En analyse av Six: The Musical og dens mottakelse
Borgen-Nguyen, May-Linn (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en diskurs- og multimodalanalyse av den komiske historiemusikalen Six (2017). Hovedfokuset ligger på hvordan musikalen formidler historie til et yngre publikum, og hvordan offentligheten har tolket ... -
Spillifiseringen av den første verdenskrig i FPS-spill, og hva det kan bety for spillernes historiebevissthet.
Clausen Waage, Truls Leander (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Studien undersøker hvordan den første verdenskrig blir gjort spillbar i den populære videospillsjangeren FPS (førstepersonsskyterspill), og hvordan denne spillifiseringen kan påvirke historiebevisstheten til de som spiller ...